Anna Virhervaarasta kirjoitti tarinoista, tai oikeastaan siitä tärkeimmästä. Siitä, millaista tarinaa me itse kerromme itsestämme. Tarinat, niillä on voimaa. Minä puhun aina niiden puolesta. Kirjojen, kerronnan, kuuntelemisen, vuorovaikuttamisen.

Ihmisellä on taipumus narratiiveihin. Me rakennamme itsestämmekin tarinaa, tarinaa elämästämme, luonteestamme. Se määrittää meitä, halusimme tai emme. Se ei välttämättä ole lainkaan todenmukainen, vaan se voi olla hyvinkin vinoutunut.

Ja sitten, se käy toteen.

img_20150429_180805Minä esimerkiksi pitkään luulin, että olen vain se tylsä ja neuroottinen kympin tyttö, joka ei oikeasti osaa tai uskalla mitään; kyllä te tiedätte sen stereotypian. Sitten minä elin sitä tarinaa, vahvistin sitä. Hioin, hioin ja hioin, enkä silti luottanut itseeni tai uskaltanut mitään (tai niin ainakin luulin).

Joskus toisen ihmisen pitää vähän auttaa. Katsoa sinua ulkoapäin, antaa uutta ajateltavaa, tehdä sisäisestä monologista dialogi. Minulle sanottiin hetki sitten, että minussa on jännittäviä vastinpareja. Että olen samaan aikaan herkkä mutta rohkea. Säntillinen mutta lempeä. Harkitsevainen mutta määrätietoinen. Ja heti perään eräs toinen sanoi, että olen sekä vahva että rohkea.

Ajatella.

Että täällä on olemassa ihmisiä, joiden silmissä olen vähintäänkin supersankari. (Ja jotka ovat minun silmissäni supersankareita, mutta se on toinen tarina.) Että en olekaan sellainen tylsä pelkuri kuin luulin, että kympin tyttöyden lisäksi minussa onkin rohkeutta ja lempeyttä. Että itselleni kertomani tarina ei olekaan ollut ihan täysin totta.

Sitten ajattelin lisää. Olenhan minä uskaltanut. Olen vaihtanut asuntoja, pääaineita, työpaikkoja. Tehnyt valintoja rakkaudesta, en pelosta. Jotenkin ne eivät vaan olleet päässeet osaksi tarinaa, jota olen itselleni kertonut.

Nyt ne pääsevät, kirjoitan uuden luvun. Ja ne ovat osa sitä.

Millaista tarinaa sinä kerrot? Millaista tarinaa joku toinen kertoisi sinusta?

4 vastausta artikkeliin “Tarinoita ja ihmisiä”

  1. Ester X avatar

    Jep, niin totta! Sitä on niin varma sen oman kuvitelmansa kanssa, että ei useinkaan edes muista kysyä, mitä muut ajattelee. Koska luulee tietävänsä, että muut näkee minut niin kuin minä näen itseni. Se on jännittävää, hassua, outoa ja toisaalta pelottavaa. Ja juuri siksi kannattais useammin pysähtyä keskustelemaan niiden lähellä olevien ihmisten kanssa.
    Ja niin, piti kommentoida, koska omakin tarinani on pitkään ollut se kiltti kympintyttö, joka on aina hieman ulkopuolella. Sen kympintytön kannattaisi useammin kysyä muilta; ei niin että itse olisi liian tyhmä tietääkseen, vaan koska joskus perspektiivi auttaa.
    Valoisaa helmikuuta!

    Tykkää

    1. sailatuulia avatar

      Kiitos kommentista, oot ihan oikeassa! Perspektiivi todellakin auttaa. Ja koska kympin tytöillä on taipumusta itsekriittisyyteen, tekee todella hyvää kuulla muidenkin näkemys – sehän on usein aivan yllättävän hyvä ja lempeä. Valoisaa helmikuuta sinullekin 🙂

      Tykkää

  2. Anna Vihervaarasta avatar

    Ihana, viisas teksti. Ja kaunis blogi, oli kiva löytää tänne. ❤

    Liked by 1 henkilö

    1. sailatuulia avatar

      Kiitos kommentista Anna, ja kiva kun löysit tänne ❤

      Tykkää

Jätä kommentti